donderdag 11 april 2013

Afstandsleren van onderwijstijd naar leertijd

Jef van den Hurk en Albert Vlaardingerbroek nemen ons mee in de wereld van onderwijstijd.
we kijken naar een filmpje met wiskunde uitleg. De vraag is, is dit nu onderwijstijd, of leertijd? Bijvoorbeeld als je het in 4 lokalen tegelijkertijd afspeelt. Wat is onderwijstijd, wat is leertijd? Er worden verschillende voorbeelden geschetst. uitgaande van 1600 sbu's. de discussie over onderwijstijd en leertijd is eigenlijk zinloos.
Pleidoo: Ga nu experimenteren met afstandsleren. Het moment is er, want er komen nieuwe curricula aan. creëer samenwerkingsverbanden.
Dit zijn de uitgangspunten voor deze workshop.
Om de scenario's te beschrijven voor experimenten werden een aantal vragen gesteld:


  • wat is afstandsleren?
  • waarom zou je het willen?
  • welke vormen van afstandsleren dragen bij aan kwalitatief goed onderwijs?
  • wat kan ict daarbij betekenen?
  • wat is mogelijk binnen de (toekomstige) kaders van begeleide onderwijstijd?
Jef introduceert het scenario model.
Bijvoorbeeld een student en een docent, hoe werkt dat nu? 2 lessen in de vorm van blended learning. Dit kun je beschrijven in een verhaal vorm, waardoor veel dingen boven komen. 

Scenario's:
  • eerste verhaal is een klassikale les
  • een extended classroom (tweede klas op aafstand)
  • de docent op loopafstand (studenten werken bijvoorbeeld in het olc en docent is oproepbaar)
  • de docent op virtuele afstand 
  • e-leren, studenten zelfstandig een het werk met de mogelijkheid een docent te raadplegen
Ict voegt aan deze scenario's veel toe, denk bijvoorbeeld aan flipping the classroom, waarbij je al voor de les begint een massa aan informatie hebt over je klas.

Noordepoort gaat een experiment aan met de extended classroom. Groningen Appingedam. Eerste stap is de juiste technische inrichting. Het experiment gaat plaats vinden met een niveau 2 groep. Tweede uitdaging is het inhoudelijke verschil in rooster en inhoud, dat wordt opgelost. Techniek werkt nu, volgende week start de pilot. De lokalen zijn ook ingericht als skills-lab, zodat docenten er mee aan de slag kunnen.
Tweede experiment is de docent op virtuele afstand.
Beide zijn in te passen in de definitie onderwijstijd, waarbij nu aanwezigheid slechts 1 van de KPI's is en kwaliteit van het onderwijs centraal staat.

in de 'oude'definitie van begeleide onderwijstijd is het probleem synchrone interactie als criterium. Toch is het eigenlijk met de huidige techniek al mogelijk dit te realiseren. Het tpack model biedt hier handvatten.
Nu komen er een aantal aanpassingen.
  • tot nu toe was onderwijstijd een bekostigingsvoorwaarde, dit wordt kwaliteitsbeoordeling
  • er komt ruimte voor (iets) minder begeleide uren mits goed beschreven in de onderwijsvisie en aantoonbare kwaliteit hoe je dat gedaan hebt
Wat verder uitgewerkt met de mogelijkheden binnen de 1600 uren:
  • nu kunnen we al in de onbegeleide tijd een fikse kwaliteitsverbetering realiseren
  • de minister geeft nu aan dat als je dit goed realiseert dit (deels) ook kunt toepassen in de begeleide onderwijstijd
Jef houdt een pleidooi om te gaan experimenteren en kennis te delen, help elkaar!
Uit de zaal komt nog een aanvullende opmerking dat de inrichting van afstandsleren mogelijk ook heel goed samen met de leerlingen kunt doen.

Tot slot een korte introductie over TPACK, mocht je hier niets van weten, op google staat verschrikkelijk veel.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen