donderdag 11 april 2013

Keynote de klant aan het roer

Tijdens de opening van de conferentie konden we genieten van 4 keynotes, die alle 4 aangaven dat we veel beter naar onze klant moeten kijken / luisteren. Dat is natuurlijk niet nieuw, want al een aantal jaren vertellen we dat de cursist centraal staat. Dat is mede verweven in onze strategische beleidsplannen. Wel waar is dat we het nu ook echt moeten gaan uitvoeren !!!

John van der Vegt (vrz. CVB van ROC van Twente). wil dat vooral bereiken door van onze troon af te stappen en eerlijke informatie samen (dus de ROC's met elkaar) gaan vormgeven. Hij vindt dat het PO en VO het echt beter doen op dit gebied.


Hans Becker denkt er aan onze klanten vooral tevreden te stellen en daar veel problemen mee weg te poetsen. Dat kan zelf winstgevend worden in zijn ogen. Hij vertelde naar mijn mening iets te vaak dat een bejaarde best elke dag dronken mag worden (investeer dus in drank), sterker nog dan was hij / zij  (klant) gelukkig voor dat moment en niet aan het zeuren. Een terechte boodschap was investeer in potentiele trajecten, ook al lijken ze in eerste instantie een kostenpost. Daarnaast gaf hij aan dat onze klant best heel veel zelf kan, dus ga niet zorgen, maar kies voor selfservice en stop met de ja maar cultuur. Het is ja we gaan het doen of niet.

Marcel Knotter was de volgende spreker die als thema had HR van Buiten naar Binnen.  En natuurlijk dat staat weer die klant centraal. Laat bijvoorbeeld een student in sollicitatie commissie zitten. Laat die student een beoordeling geven over een les of een dagje meedraaien met het CVB. Hij gaf wel een aantal leuke voorbeelden hoe bijvoorbeeld United Airlines frequent flyers mee laat beslissen over en stukje (2%) bonus voor het United personeel. Of hoe starbucks omgaat met zijn personeelsbezetting. In de ochtend jong snel personeel, terwijl in de middag meer de aandacht voor de klant gewenst is. Bij een aantal onderwijsinstellingen gebeurt dit al. Fontys laat lessen beoordelen en bij Erasmus mogen een studenten één dag mee lopen met het CVB

Tenslotte was het woord aan Preston Henshuijs voorzitter van JOB. Preston gaf aan dat zijn voorganger mogelijk plagiaat heeft gepleegd. Dat kan natuurlijk niet, plagiaat kan alleen maar achteraf en niet vooraf. Wel benadrukte hij nogmaals, geef de student een heldere en een van belang zijnde rol. De school is tenslotte van de student en niet andersom Start onderwijs 3.0 , kijk samen kritisch naar het onderwijsproces en ga eens in andermas schoenen staan. Geef de student zeggenschap en een aandeel in de besluitvorming.

Kortom de student centraal en u ook echt gaan doen.

Er is nog een blog over de opening en die staat hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten