donderdag 11 april 2013

Pitches Externe partijen

Na een inspirerende opening nu de eerste sessie. Een sessie met 'externen'. Of zoals een van de sprekers het noemde, de 'troostsessie'.

Om te beginnen Karin Winters van KPN Consulting die de spits af beet.
Haar pitch droeg de naam 'jij bent ook een merk, maak het sterk'.
Belangrijkste boodschap: zet jezelf in de spotlight. Ben niet bang je kop boven het maaiveld uit te steken en doe niet aan navelstaren. De laatste boodschap was vooral gericht op de werkgevers, met name de ROC's die soms denken dat het gras aan de overkant van de heuvel altijd groener is. Ze weten niet wat ze aan kwaliteit, aan 'merken' in huis hebben.
Een waardevolle tip aan de werknemers: gebruik je linkedin pagina niet alleen om te solliciteren, maar maak er je eigen merk van en gebruik het om samen te werken.
Als voorbeeld noemde ze zichzelf, vaak is ze bekend onder haar eigen naam (merk) en niet onder de naam van vorige of huidige werkgevers. Dat wordt volgens haar ook de toekomst op de arbeidsmarkt. Je eigen merk!
Een laatste advies: lees het boek 'De (r)evolutie van het werk'.

Daarna volgde de pitch van KPC Groep: Ontwikkeling vakmanschap als focus voor zowel student als docent.
Er volgde een toneelstukje voor 2 heren en een dame. Zij verbeelden de rede, de macht, de nar en de student.
De student wenste een goede opleiding, de rede beredeneerde hoe dit eruit moest zien. De nar was de begeleiding die de student kreeg. De macht was de overheid, de directie, de besluitvormers.
De rede, de macht en de nar spelen het spel met de student om te komen tot de ontwikkeling tot goed vakmanschap. KPC Groep kan u daarbij helpen.

Vervolgens een helder verhaal van Wilfred Rubens van de Open Universiteit: Leertraject: leren en doceren in de 21ste eeuw.
Op de volgende link vind u alle informatie: portal.ou.nl/web/leren/mast
Zijn verhaal gaat over de onmogelijkheid van vele docenten om een langdurige opleiding te volgen. De OU biedt hiervoor korte leertrajecten die bestaan uit een masterclass van een week. De inhoud is een zelftoets, on line masterclasses digitale bronnen, opdrachten, een expert netwerk en desgewenst validering van de studie. Ook maatwerk voor een instelling is mogelijk.

Als laatste pitch Malmberg, met een ontwikkeling van leermiddelen voor het reken en taal onderwijs.
De insteek is dat er behoefte is aan generiek, maar gepersonaliseerde inhoud. Hiervoor wordt een methode ontwikkeld die een mengsel is van digitaal aangeboden materiaal en een boek. Op dit moment is het materiaal in ontwikkeling. Belangrijk is dat de docent aan het roer blijft en de regie houdt. Wel moet het materiaal persoonlijk motiverend zijn en de nodige vrijheid geven aan de student. Toetsing en monitoring behoort tot de mogelijkheden en er is een samenwerkingsverband met bureau ICE.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen