woensdag 10 april 2013

Start van de CVI Managementconferentie 2013

Als er iets is dat de laatste jaren opvalt aan de CVI (Management- en IT) conferentie is dat wel de creativiteit waarmee het wordt georganiseerd. In eerdere edities maakte de organisatie gebruik van conferentieoorden. In de afgelopen jaren is er volop geëxperimenteerd met locaties als een vakantiepark, een sportcentrum en nu dan het ROC van Twente. De grote hal is omgetoverd tot een grote zaal waarbij aan de ene kant de deeknemers op de trappen zitten en aan de andere kant op een tribune. Goede voor een wat stijf achterwerk, wat tocht in mijn nek, wat problemen met de verstaanbaarheid, maar toch...

De eerste presentatie van gaat eigenlijk over de enorme hoeveelheid informatie die beschikbaar is. Daar kun je ongelooflijk veel mee doen. Schoolinzicht.nl geeft inzicht in al die informatie.
Tegelijkertijd is het een pleidooi voor een eigen verantwoordelijkheid in het afleggen van publieke verantwoording, dus ook het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs door transparant te zijn.

Hans Beck geeft de eerste keynote, leuk verhaal, althans zo te zien... De inhoud komt niet over door de galm. Wellicht dat een blogger op de eerste rij het verhaal kan verslaan?

Marcel Knotter doet de volgende poging. Zo te horen gaat dat beter: wat is er hot in HR? Wat kunnen we in het onderwijs daar van leren?
Marcel begint met zijn sabbatical in Japan. Hijnmaakte het mee, dat de hele staf van het hotal al vertrekkende gasten uitzwaaiden totdat ze helemaal uit zicht waren verdwenen. Gasten moeten niet het idee krijgen dat ze na het afrekenen er niet meer toe doen. Het personeel is op die manier helemaal gericht op de klant. De klant is op die manier onderdeel van het studingsmodel van de organisatie. Daar kunnen we in het onderwijs zeker wat van leren.
Studenten geven aan dat het wat uitdagender, pittiger mag. Ook bedrijven zijn klanten. In hoevrre doen die mee in de besturing van de onderwijsinstellingen?
David Ulrich geeft aan dat HRM een grotere toegevoegde waarde moeten leveren voor externe klanten. Dus HR van buiten naar binnen.
Een paar voorbeelden.
United Airlines: klanten belonen de medewerkers. De belangrijkste klanten zijn de frequent flyers. Zij bepalen mee welke medewerkers een bonus krijgen.
Ikea: de klant als medewerker. Hoe krijg je beste medewerkers? Wie zijn de beste ambassadeurs? Dat zijn de klanten. Door die medewerker te maken. Daarmee is de scheiding tussen klant en medewerker vervaagd.
Achmea: de klant werft personeel. Kandidaten solliciteren in de eerste ronde bij klanten!

Waarom kennen we wel de 360' feedback en geen 720' graden feedback? Betrek de klanten erbij.

Starbucks: ' s Morgens komen de snelle jongens, die vlug wat koffie willen meenemen. 's Middags zijn het meer oudere mensen, die hetnkalm aan doen. Dus ' s morgens zijn het snelle jingens en meisjes, die bedienen, 's middags zijn het meer oudere mensen, die veel aandacht besteden aan de klanten.
Ook in het onderwijs zijn er mogelijkheden: studenten beoordelen docenten beoordelen, studenten doen mee aan recruitment enzovoorts...

Preston Henshuijs, voorzitter JOB, vertelt wat het JOB allemaal doet. JOB ondersteunt studenten, studentenraden, bevordert de participatie en organiseert natuurlijk de JOB-monitor.
Preston laat wat cijfers voorbij komen. Daaruit blijkt, dat studenten een nogal negatief beeld hebben van de mate waarin onderwijsinstellingen oog hebben voor de belangen van de student.
Hij houdt een pleidooi voor onderwijs 3.0. Gespreid leiderschap voor studenten, docenten en managers om samen kritisch naar de kwaliteit van het onderwijs.
Een vraag aan het publiek maakt duidelijk dat er vrijwel niemand een paar uur per dag voor de klas staat. Preston geeft aan dat het belangrijk is, dat iedereen wel eens een keer in de schoenen van een ander gaat staan. De voorbeelden van studentenparticipatie sluiten prima aan bij het vorige verhaal: studenten evalueren docenten, studenten worden betrokken bij sollicitaties, meer zeggenschap van studentenraden maar ook een terugkoppeling van resultaten aan die studentenraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen